....η πολυπολιτισμικότητα συγκρούεται με την ουσία της δημοκρατίας καθώς η τελευταία, ως πολιτικό σύστημα, πρέπει να στηρίζεται σε μία αμοιβαία εμπιστοσύνη και αλληλεγγύη μεταξύ των πολιτών και στην αίσθηση αυτών περί ενός κοινού οράματος και κοινών ηθικών υποχρεώσεων.
Κυριακή 24 Ιανουαρίου 2010
Μετανάστευση και Πολυπολιτισμικότητα: τα λάθη της Ευρωπαϊκής Αριστεράς
του Γιάννη Κολοβού *
30 Σεπτεμβρίου 2007
Η καταφανής αποτυχία της ενσωμάτωσης των ολοένα και διογκούμενων μεταναστευτικών πληθυσμών στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης έχει οδηγήσει σημαντικά τμήματα της Ευρωπαϊκής Αριστεράς και Κεντροαριστεράς σε μία επαναξιολόγηση των πολιτικών που πρότειναν κατά τα τελευταία τριάντα έτη και σε μία αποκαλυπτική αυτοκριτική για τους ευσεβείς τους πόθους, οι οποίοι τελικώς αποδείχθηκαν αβάσιμοι.
Έναν τέτοιο ειλικρινή απολογισμό κάνει ο διευθυντής του προσκείμενου στο Σοσιαλδημοκρατικό Κόμμα Γερμανίας (SPD) Ιδρύματος Friedrich Ebert στο ΛονδίνοErnst Hillebrandο οποίος και εντοπίζει τα εξής λάθη της Ευρωπαϊκής Αριστεράς στα θέματα μετανάστευσης και ενσωμάτωσης:
επέδειξε αφέλεια ως προς την φύση της διαδικασίας ενσωμάτωσης, υποεκτιμώντας την εσωτερική δυναμική των μεταναστευτικών κοινοτήτων οι οποίες αναπαρήγαγαν την κουλτούρα τους. Το πρόβλημα αυτό επιτάθηκε από την προώθηση της στρατηγικής της πολιτισμικής απομόνωσης υπό το όνομα της πολυπολιτισμικότητας. Όπως τονίζει ο Hillebrand«η ίδια η ουσία της πολυπολιτισμικότητας ως ιδεολογίας που βασίζεται στην επιβεβαίωση των διαφορών, αντί για την ενσωμάτωση στην κοινωνία δεν αμφισβητήθηκε για πολύ καιρό από την Ευρωπαϊκή Αριστερά».
επέδειξε αλαζονεία προς τις εμπειρίες χωρών ιστορικής μετανάστευσης όπως οι ΗΠΑ και η Αργεντινή.
έκλεισε τα μάτια μπροστά στις πολιτισμικές διαφορές και έτσι υποεκτίμησε την περιπλοκότητα των ανθρώπων που είχαν κοινωνικοποιηθεί σε πολύ διαφορετικές κουλτούρες και συστήματα αξιών, αλλά έπρεπε να ζήσουν μαζί.
επέδειξε νωχέλεια ως προς την ανάλυση των συνεπειών των διαδικασιών και των εξελίξεων στην οικονομική σφαίρα, δημιουργώντας ένα τεράστιο σημερινό πρόβλημα ανεργίας στους μεταναστευτικούς πληθυσμούς στην Ευρώπη.
υποεκτίμησε σημαντικά την έκταση στην οποία οι ιδεολογικές, πολιτικές και πολιτισμικές αλλαγές που συνέβαιναν στις περιοχές από τις οποίες προέρχονται οι μετανάστες, θα διαχέονταν στις ευρωπαϊκές κοινωνίες και θα επηρέαζαν τις σχέσεις μεταξύ των κοινοτήτων (όπως ο Ισλαμικός φανατισμός).
άργησε να αντιληφθεί τις συνέπειες που θα είχε η τεχνολογική εξέλιξη (π.χ. φθηνά αεροπορικά ταξίδια, δορυφορική τηλεόραση, Διαδίκτυο) στην επιτυχία ή όχι της ενσωμάτωσης των μεταναστών.
επηρεασμένη από την πολιτική ορθότητα επέδειξε συγκαταβατικότητα προς τους γηγενείς ψηφοφόρους, χαρακτηρίζοντας τα παράπονά τους για τις αρνητικές συνέπειες της μετανάστευσης ως «ρατσισμό».
επέδειξε δειλία στην υπεράσπιση των προοδευτικών αξιών.
Όπως περιγράφει το τελευταίο σημείο ο ίδιος ο Hillebrand:
«Εν τέλει, και ίσως πιο ντροπιαστικά, δειχθήκαμε εντελώς δειλοί όταν χρειάστηκε να υπερασπιστούμε τις βασικές αρχές και νόρμες των ίδιων των κοινωνιών μας. Αυτή η απροθυμία προκαλεί μεγάλη έκπληξη, καθώς οι σημερινές δυτικές κοινωνίες είναι σε μεγάλο βαθμό το προϊόν των πολιτικών και πολιτισμικών αγώνων των προοδευτικών πολιτικών δυνάμεων κατά τον αποκαλούμενο «σοσιαλδημοκρατικό» εικοστό αιώνα. Η Ευρωπαϊκή Αριστερά απέτυχε εντελώς να βρεί μία πρέπουσα απάντηση και να επικρατήσει της θρησκευτικής και πολιτισμικής μη ανεκτικότητας που άρχισε να εμφανίζεται. Σήμερα από τον φόβο της ξενοφοβίας και τυφλωμένοι από τις δικές μας ιδιοτροπίες παραχωρήσαμε ακόμα περισσότερο έδαφος σε διάφορα θέματα. Αποδεχόμαστε ότι μέσα στις μεταναστευτικές κοινότητες κεντρικές πτυχές των βασικών αξιών της προοδευτικής δυτικής σκέψης υπονομεύονται ολοένα και περισσότερο ή χάνουν το νόημά τους. Στις μέρες μας, η μεγαλύτερη απειλή για τις αστικές ελευθερίες τείνει να μην προέρχεται από το Κράτος, αλλά από την οργανωμένη μη-ανεκτικότητα των μειονοτήτων. Από τον φόβο της πολιτικής ορθότητας ποτέ δεν τολμήσαμε να θέσουμε αυτό το ερώτημα, και το χειρότερο, κάποιες φορές ενθαρρύναμε την μη-ανεκτικότητα».
Μάλιστα ο Hillebrand παραδέχεται ότι
«η Ευρωπαϊκή Αριστερά ποτέ δεν διαμόρφωσε μία συνεπή στρατηγική του πώς να αντεπεξέλθει με την τεράστια πρόκληση της ενσωμάτωσης πολλών εκατομμυρίων πολιτισμικώς, κοινωνικώς και γλωσσικώς «ξένων» ανδρών και γυναικών στις αυξανόμενα ανταγωνιστικές οικονομίες και κοινωνίες της Ηπείρου. Ακόμα χειρότερα, ποτέ δεν επιτρέψαμε έναν ανοιχτό πολιτικό διάλογο για τα ερωτήματα αυτά και τα προβλήματα και τις προκλήσεις που συνδέονται με αυτόν». Και ο Hillebrand προειδοποιεί:«Η Ευρωπαϊκή Κεντροαριστερά θα πρέπει να διορθώσει το συντομότερο δυνατόν τις προαναφερθείσες αδυναμίες. Αν δεν το πράξει θα πληρώσει βαρύτατο τίμημα: αργά ή γρήγορα θα βρεθεί να ζεί σε κοινωνίες οι οποίες θα είναι πολύ διαφορετικές από εκείνες τις οποίες ονειρευόταν και για τις οποίες προσπαθούσε μέσω της πολιτικής. Θα απωλέσει και πολιτική ισχύ και επιρροή καθώς οι παραδοσιακοί ψηφοφόροι, έχοντας βαρεθεί και κουρασθεί από το να τους κάνουν διάλεξη, αντί να τους ακούν, θα απομακρυνθούν από αυτήν και θα αναζητήσουν νέες ή εναλλακτικές πολιτικές δυνάμεις για να ψηφίσουν».
Ωμός, ως προς τις παρατηρήσεις του, είναι και ο ανταποκριτής στην Βρετανία της εβδομαδιαίας γερμανικής εφημερίδας Die ZeitJurgen Kronigο οποίος παραδέχεται ότι
«σε όλη την Ευρώπη φαίνεται ξεκάθαρα ότι η πολυπολιτισμικότητα όχι μόνο απέτυχε στον εκπεφρασμένο της στόχο να δημιουργήσει μία αρμονική, πιο ενσωματωμένη κοινωνία. Στην πραγματικότητα αποδείχθηκε ότι είχε το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Δίνοντας έμφαση, ακόμα και υποστηρίζοντας τις διαφορές μεταξύ των διαφόρων κοινοτήτων, βοήθησε, στο όνομα της διαφορετικότητας, να δημιουργηθεί μία ακόμα βαθύτερα διαιρεμένη κοινωνία. Το μεγάλο πείραμα της πολυπολιτισμικότητας προκάλεσε ζημιά στην κοινωνία συνολικά, έδωσε έμφαση στις ξεχωριστές ταυτότητες, αντιτέθηκε στην ιδέα ότι θα πρέπει να υπάρχει μία ευρύτερη εθνική ταυτότητα βασισμένη στον πολιτισμό της φιλοξενούσας κοινωνίας, τον οποίο παρ’ όλ’ αυτά έβλεπε με εχθρότητα, ακολουθώντας κάποιο κοσμοπολίτικο όνειρο ενός «οικουμενικού πολιτισμού» που θα καθιστούσε ξεπερασμένους τους εθνικούς πολιτισμούς, αρνήθηκε να δει τον κίνδυνο του θρυμματισμού και αγνόησε, αν δεν απέρριψε ευθέως, την ανάγκη για κοινές αξίες. Η πολυπολιτισμικότητα ως ιδεολογία μπορεί να γεννήθηκε από καλές προθέσεις, αλλά κατά την διάρκεια της ανόδου της στις Ευρωπαϊκές χώρες ένα μίγμα από άλλα κίνητρα σύντομα άρχισε να αποκτά επιρροή: η μετα-αποικιακή ενοχή, ο πολιτισμικός σχετικισμός και μία τοποθετημένη σε λάθος βάση έννοια του σεβασμού των πολιτισμικών και θρησκευτικών διαφορών [...] Κυρίως στους πολιτισμικούς θεσμούς και στους θεσμούς των ΜΜΕ της Δύσης, συναντάται η άποψη ότι ο πολιτισμός μας και το πολιτικό και οικονομικό σύστημα που θεσμοποίησε, είναι ένοχο, καταπιεστικό, που δεν είναι άξιο υπεράσπισης. Γι’ αυτό η ενσωμάτωση σε ένα τέτοιο σύστημα δεν θεωρείται πολύτιμη από τους μετανάστες. Από εκεί πηγάζει το συμπέρασμα, ότι το τελευταίο πράγμα το οποίο πρέπει να γίνει είναι να προσπαθήσουμε να επιβάλλουμε τις αξίες και τους κανόνες της φιλελεύθερης δημοκρατίας μας σε ανθρώπους από άλλους πολιτισμούς και κοινότητες, οι οποίοι θέλουν να μείνουν εδώ και να ζήσουν στις χώρες μας».
Μάλιστα ο Kronig προειδοποιεί καταλήγοντας στο ίδιο συμπέρασμα με τον Hillebrand:
«Κάποια τμήματα της Αριστεράς δεν θέλουν να εγκαταλείψουν την πολυπολιτισμικότητα η οποία τους προσφέρει ένα ευχάριστο συναίσθημα ηθικής ανωτερότητας. Όμως, αν τα κόμματα της Αριστεράς δεν αλλάξουν την πορεία τους, μπορεί να απωλέσουν την ικανότητά τους να κερδίζουν πλειοψηφίες και να κυβερνούν στο εγγύς μέλλον».
Κλείνοντας αυτήν την ενδεικτική κριτική στελεχών της Αριστεράς, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι, στο θέμα της ενσωμάτωσης των μεταναστών και της πολυπολιτισμικότητας, η Ευρωπαϊκή Αριστερά έχει ουσιαστικά ταυτιστεί με την ιδεολογικοποίηση της αποτυχίας. Από την άλλη, ηΕυρωπαϊκή Δεξιά, υπό τον φόβο της «πολιτικής ορθότητας» και δείχνοντας αδυναμία να αμφισβητήσει την ιδεολογική επιρροή και κυριαρχία των ιδεών της Αριστεράς κατά τα τελευταία τριάντα χρόνια, ουδέποτε υπερασπίσθηκε την έννοια του Έθνους, αλλά αντιθέτως προσχώρησε στην πράξη και εκείνη στην πολυπολιτισμικότητα.
Η συνειδητοποίηση των λαθών και των αδυναμιών της πολυπολιτισμικότητας εκ μέρους της Ευρωπαϊκής Αριστεράς θα έχει κάποια αξία αν οδηγήσει σε μεταστροφή των απόψεων και των πολιτικών της προτάσεων. Σε αντίθετη περίπτωση η αυτοκριτική αυτή θα μείνει απλά ως «κενός λόγος» που σκοπό θα έχει τον κατευνασμό των ψηφοφόρων της που ανησυχούν για τις συνέπειες της ανεξέλεγκτης εισροής μεταναστών στις χώρες τους. Αλλά ακόμα και αν αυτός ο κατευνασμός επιτευχθεί, θα είναι πρόσκαιρος...
Πηγές
1) Hillebrand Ernst “Migration and Integration: the Errors of the European Left”, in Cramme Olaf and Motte Constance (eds) “Rethinking Immigration and Integration: a New Centre-Left Agenda”, London: Policy Network, 2007, pp. 35-44.
2) Kronig Jurgen “The Challenge of Multiculturalism for the Centre-Left”, in Cramme Olaf and Motte Constance (eds) “Rethinking Immigration and Integration: a New Centre-Left Agenda”, London: Policy Network, 2007, pp. 177-189.
* ο Γιάννης Κολοβός είναι επικοινωνιολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Το Κουτί της Πανδώρας: Παράνομη Μετανάστευση και Νομιμοποίηση στην Ελλάδα» το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πελασγός.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο τεύχος 20 (Αύγουστος 2007) του μηνιαίου περιοδικού«Ρεσάλτο».
Prof Parekh, author of "Rethinking Multiculturalism", said with commendable honesty that "the multicultural movement ..... has so far failed to throw up a coherent philosophical statement of its central principles". It is good to see a sociologist aware of the need for "central principles" or "general theories": second nature to physicists and chemists.
To help plug this gap, the remaining paragraphs of this site are an attempt to set out the "central principles" of multiculturalism, or rather the absurdity of multiculturalism. Numbers refer to relevant sections above.
2. Over the last three hundred years or so, technology has brought a million fold improvement in access to culture, both native and foreign culture. The average person now has instant access to a million pieces of music played by the World's top musicians, a million books, several billion web sites, a hundred different plays, documentaries etc every night on television, and so on. Compared to this, multiculturalism is irrelevant.
3. The word "diversity" as an euphemism for multicultural is devious alteration to the English language. Its main purpose is as a semi technical sounding word designed to impress.
4. When two or more cultures merge, the enrichment that takes place tends to be temporary because human memories are limited. For example the average person uses around five thousand words, thus merging two languages will ultimately lead to a new hybrid language, which has no more words that the two originals: five thousand. The new hybrid culture may or may not be an improvement on the originals - depending on the extent to which the hybrid adopts the best of the two originals. Even if the hybrid is an improvement, it is debatable as to whether the World as a whole has been culturally enriched, since one or more cultures have been lost in order to create the hybrid.
6. Worthwhile or valuable culture travels on its own, that is without the need for migrants. Thus the culture that comes with migrants is low grade culture. In other words multicultural culture is low grade culture.
7. The advocates of multiculturalism have learned from Goebbles's dictum: "Never tell a small lie."
8. One of the fundamental ideas behind multiculturalism is that physical proximity to members of another culture is needed to learn from them. This is unmitigated nonsense: even the advocates of multiculturalism dont make this claim in respect of types of culture other than multicultural culture.
9. The idea that no culture is better than any other culture is a strange one: migrants obviously don’t agree with this.
10. Cultures are as likely to adopt each other's worst aspects as to adopt each other's best aspects.
12. The popular claim that multiculturalism makes us "vibrant" and "dynamic" is not supported by history or the evidence generally. There are plenty of examples of racially pure, yet successful countries.
20 & 22. There is a wealth of evidence that the advocates of multiculturalism do not really believe in it: they advocate it because it is fashionable or politically correct. For example Western advocates of multiculturalism advocate it for the West, but are indifferent to the gross lack of multiculturalism in various large Asian countries. They claim to be concerned about culture, but gloss over the fact that technology has given us a vastly greater access to culture than multiculturalism.(2)
21. Multiculturalists tend to believe that new = good. That combined with their tendency to see the short term but not the long term makes multiculturalists a banal, naοve bunch of folk.
25. The self contradictions by multiculturalists make it difficult to know what the central merits of multiculturalism are supposed to be.
26. Ethnic cuisine is much the largest cultural effect of post WWII immigrants to the UK. Quantifying this is difficult, but if one goes on the purely economic effects, the economic benefits of ethnic cuisine are a total irrelevance compared to another piece of cultural transfer: the adoption of Western technology by China and India. Moreover, the latter occurs largely without multiculturalism, that is, without migration from Europe or the US to China or India.
28. The most vociferous advocates of multiculturalism are society's loudmouths: journalists and politicians. In contrast, academics are relatively non-committal on the subject.
29. The claim by multiculturalists that the variety of clothing introduced to the country by immigrants represents some sort of benefit is suspicious: they never mourned the loss of the bowler hat or the Northern working man's cloth cap.
30. We are often told that "every country is multicultural now". This is nonsense in the case of China and to a lesser extent Japan and India.
Ultimate conclusion: The claims made for multiculturalism do not stand inspection. Multiculturalism is an irrelevance.
The End of Multiculturalism?: Terrorism, Integration and Human Rights by Derek Mcghee
This topical book provides a thorough examination of debates on multiculturalism, in the context of current discussions on security, integration and human rights. Recent debates on national identity and the alleged failure of multiculturalism have focused on the social disorder in Oldham, Burnley and Bradford in the summer of 2001 and the bombings and attempted bombings in London in July 2005. Derek McGhee assesses how these events and the events that have occurred outside Britain, especially the attacks on the USA on 11th September 2001, have resulted in the introduction of a number of high profile debates in Britain with regards to immigration, integration, citizenship, ‘race’ inequality and human rights. McGhee examines these debates on multiculturalism and terrorism in light of enduring questions regarding ‘Muslim integration’ and ‘Muslim loyalty’ in contemporary Britain. He also explores the nature of a diverse range of inter-related areas of public policy, including anti-terrorism, immigration, integration, community cohesion, equality and human rights, critically examining many of the Government’s key strategies in recent years. The End of Multiculturalism? will appeal to a wide readership of students and academics in sociology, politics, international relations and law.
Ο καθηγητής και πρώην πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Γιώργος Κοντογιώργης επισημαίνει ότι «το επιχείρημα της πολυπολιτισμικότητας δεν μπορεί παρά να οδηγήσει μεσοπρόθεσμα στην πολυ-πολιτειακή συγκρότηση του κράτους» και αυτό θα συμβεί γιατί «το κυρίαρχο έθνος βρίσκεται αντιμέτωπο με τη δηλωμένη βούληση του εθνοτικού (πολιτιστικού, γεωγραφικού κ.λπ.) «άλλου» να αναγνωρισθεί το πολιτισμικό του ιδίωμα και, συνεπώς, να υποστασιοποιηθεί πολιτικά ή να μετάσχει ισότιμα στη διαμόρφωση του λεγόμενου δημόσιου χώρου. Το αίτημα αυτό συνεπάγεται την πολυ-πολιτειακή συγκρότηση του κράτους και, συνακόλουθα, το διαζύγιό του από την εκλεκτική του συνάφεια με ένα και μοναδικό έθνος»
Σκοπός του βιβλίου αυτού δεν είναι να αντικρούσει την «πολυπολιτισμικότητα» ως θεωρητικό κατασκεύασμα καθώς, όπως υπογραμμίζει και ο καθηγητής Κοινωνιολογίας του Πανεπιστημίου Duke Edward Tiryakian, «δεν υπάρχει επιστημονική μέθοδος που να παρέχει κριτήρια βάσει των οποίων μία κοινωνική φιλοσοφία είναι πιο έγκυρη από μία άλλη». Όμως, μπορεί η εφαρμογή αυτής της κοινωνικής φιλοσοφίας στην πράξη να δείξει αν αυτή λειτουργεί αποτελεσματικά ή όχι. Επιπλέον, τα θεωρητικά κατασκευάσματα έχουν το μειονέκτημα ότι μπορεί να φαίνονται σωστά ... στην θεωρία. Το πόσο σωστά είναι επιβεβαιώνεται από την πρακτική εφαρμογή τους. Και το βιβλίο αυτό εκεί αποσκοπεί. Να καταδείξει την παταγώδη αποτυχία της πολυπολιτισμικότητας όπου και όπως και αν εφαρμόσθηκε στην Δυτική Ευρώπη. Το βιβλίο περιγράφει τα διάφορα μοντέλα πολυπολιτισμικότητας που εφαρμόσθηκαν στις κοινωνίες της Δυτικής Ευρώπης, παραθέτει τα αποτελέσματα της εφαρμογής τους και εντοπίζει τους λόγους πίσω από την αποτυχία τους. Ο εντοπισμός των λόγων είναι πολύ χρήσιμος γιατί η συνειδητοποίησή τους θα βοηθήσει την Ελλάδα να αποφύγει τα ίδια λάθη. Το βιβλίο ξεκινά με την περιγραφή της κατάστασης στην σημερινή Ελλάδα και επεξηγεί την πολυπολιτισμικότητα ως θεωρία και ως πρακτική. Κατόπιν, κάνει αναφορά στην Δυτική Ευρώπη και εστιάζει στις περιπτώσεις της Βρετανίας, της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ολλανδίας. Με βάση τις εμπειρίες των χωρών αυτών το βιβλίο προχωρεί στην εξαγωγή γενικών συμπερασμάτων και κλείνει με την διαμόρφωση προτάσεων για την μεταναστευτική πολιτική της Ελλάδας βασισμένων στα συμπεράσματα αυτά.
Decline and Fall: Europe's Slow Motion Suicide by Bruce S. Thornton
Once a colossus dominating the globe, Europe today is a doddering convalescent. Sluggish economic growth, high unemployment, an addiction to expensive social welfare entitlements, a dwindling birth-rate among native Europeans, and most important, an increasing Islamic immigrant population chronically underemployed yet demographically prolific - all point to a future in which Europe will be transformed beyond recognition, a shrinking museum culture riddled with ever-expanding Islamist enclaves. "Decline and Fall" tells the story of this decline by focusing on the larger cultural dysfunctions behind the statistics. The abandonment of the Christian tradition that created the West's most cherished ideals - a radical secularism evident in Europe's indifference to God and church - created a vacuum of belief into which many pseudo-religions have poured. Scientism, fascism, communism, environmentalism, multiculturalism, sheer hedonism - all have attempted and failed, sometimes bloodily, to provide Europeans with an alternative to Christianity that can show them what is worth living and dying for. Meanwhile a resurgent Islam, feeding off the economic and cultural marginalization of European Muslims, knows all too well not just what is worth dying for, but what is worth killing for. Crippled by fashionable self-loathing and fantasies of multicultural inclusiveness, Europeans have met this threat with capitulation instead of strength, appeasement and apologies instead of the demand that immigrants assimilate. As "Decline and Fall" shows, Europe's solution to these ills - a larger and more powerful European Union - simply exacerbates the problems, for the EU cannot address the absence of a unifying belief that can spur Europe even to defend itself, let alone to recover its lost grandeur. As these problems worsen, Europe will face an unappetizing choice between two somber destinies: a violent nationalistic or nativist reaction, or, more likely, a long descent into cultural senescence and slow-motion suicide.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου